• Smarthomefans
  • Posts
  • 🏡 5 dingen die ik had willen weten voordat ik met smarthome aan de slag ging

🏡 5 dingen die ik had willen weten voordat ik met smarthome aan de slag ging

Hey Smarthomefan,

Mijn eerste serieuze aanraking met smarthome was ergens in 2012. Toen vond ik het idee van ‘het huis van de toekomst’ wel interessant. Daar is inmiddels al een deel werkelijkheid geworden, maar dit was wel een bumpy road.

Daarom deel ik in deze mail 5 dingen die ik graag had geweten, toen ik met smarthome begon.

🥳 Smarthomefans community in bèta: word nu lid!

De wens om een community te starten voor Smarthomefans was er lang, maar is nu eindelijk werkelijkheid geworden. De SHF-community is nu in bèta en ik zoek een aantal mensen die als eerste lid willen worden. Via onderstaande button vind je een exclusieve invite-link om lid te worden.

Let op: de plaatsen zijn tijdens de bèta periode zijn beperkt!

1. Zorg voor hele goede wifi (maar echt…)

Wifi kan veel frustraties opleveren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Slecht bereik

  • Trage meldingen

  • Slimme producten die alleen werken met 2,4 GHz

  • Geen stabiele verbinding

Dit is dan ook de reden dat ik jaren geleden heb geïnvesteerd in goeie wifi. Waar ik ‘vroeger’ altijd een provider-modem en -router gebruikte, ben ik al snel overgestapt naar een ‘losse router’. Een paar jaar geleden werd dit een meshnetwerk en met een naadloze overschakeling van 2,4 naar 5GHz.

2. Kies het juiste platform en protocol

Als je begint met smarthome, keek ik in het begin vooral naar functionaliteit. Wat kun je er allemaal mee?

Maar er zijn meer aspecten die belangrijk zijn, vooral tegenwoordig. Stel je vragen als:

  • Welk protocol wordt er gebruikt? (Zigbee, Matter, Z-Wave enz..)

  • Met welke platformen werkt dit samen (Google Home, HomeKit, Home Assistant, Alexa enz..)

Door hier tijdens het koopproces al goed op te letten, bespaar je geld in de toekomst. Helaas heb ik meerdere ‘onbruikbare’ producten, omdat ze niet in mijn ecosysteem passen.

3. Impuls-aankopen zijn niet altijd een goed idee

“Wow, vet product. Dat wil (en koop) ik”. Dat is me meer dan eens overkomen. Maar achteraf bleek het toch net niet helemaal goed te werken. Of bleken de app- en firmware-updates bijzonder slecht te zijn.

Denk goed na over je aankopen en grijp niet klakkeloos een slimme lamp uit het rek bij de Action of Blokker. Denk altijd even na over je aankoop en hoe dit past in jouw smarthome.

4. Budget smarthome kan ook erg goed zijn

Waar 10 jaar geleden producten als Philips Hue de markt domineerden, is er tegenwoordig veel meer concurrentie. Dat betekent meer keuze en lagere prijzen.

Philips Hue is er nog steeds en zelf ben ik erg tevreden mee, maar er zijn ook veel goede en betaalbare alternatieven. Maar zorg wel dat je goed kijkt, vergelijkt en reviews leest. Op deze manier zit je (soms) voor een dubbeltje op de eerste rij.

5. Je smarthome is nooit af…

Soms denk ik: nu ben ik wel weer even tevreden met mijn smarthome-setup. Dat blijkt vaak van korte duur, gelukkig.

De technologie wordt steeds verder ontwikkeld; er komen nieuwe producten, maar ook nieuwe wensen. Je smarthome kan dus steeds verder ontwikkeld worden en misschien is dat wel het leukste onderdeel van al die automatisering. Als je daarbij goed rekening houdt met #2 bij je aankopen, dan kun je naar hartenlust uitbreiden!

Tot de volgende keer,

Ruud van Smarthomefans