• Smarthomefans
  • Posts
  • 🏡 De zin en onzin van smarthome cloud-abonnementen

🏡 De zin en onzin van smarthome cloud-abonnementen

Hey Smarthomefan,

Tegenwoordig zijn er steeds meer smarthome-producten, waarbij een abonnement wordt aangeboden. Of het nu voor cloudopslag is, of voor extra functionaliteit: je moet in ieder geval extra betalen om er alles uit te halen.

Maar is dat wel nodig? Of kun je ook zonder abonnement en alles ‘lokaal’ doen en opslaan? Dat is precies waar ik wat dieper op inga.

🏎️ Nog maar kort beschikbaar: Viaplay jaar-abonnement

De GP van Bahrein staat voor de deur! Wil jij het hele F1-seizoen voordelig kijken, wacht dan niet te lang met het afsluiten van een jaar-abonnement, dat is binnenkort namelijk niet meer mogelijk bij Viaplay.

Bij een jaar-abonnement op Viaplay krijg je maar liefst 20% korting en heb je dus geen last van de aangekondigde prijsverhoging!

Tijdelijk: inclusief gratis F1 TV Pro

Voor- en nadelen van lokale opslag

Bij producten van bijvoorbeeld LSC, wordt alles lokaal opgeslagen. Veelal op een SDkaartje. Bij producten van Eufy wordt dit gedaan op een ‘Homebase’. Ook zijn er producten die je bijvoorbeeld kunt koppelen aan een NAS (een netwerk harde schijf) Hierbij heb je altijd lokaal toegang tot jouw gegevens.

Om beelden terug te kijken, dien je wel een goede internetverbinding te hebben op het apparaat, waar de bestanden opgeslagen zijn. Dit werkt over het algemeen goed, al zijn er wel een aantal voor- en nadelen.

Voordelen:

  • Geen extra kosten

  • Controle over je data

  • Vaak uitbreidbare opslag

Nadelen:

  • Beperkte opslag

  • Diefstalgevoelig(er) - de SDkaart of Homebase kan meegenomen worden

  • Goede internetverbinding vereist

Zelf vind ik cloudopslag prettig(er). Dit heeft te maken met het feit dat ik hier niet naar om hoef te kijken; het werkt eigenlijk altijd. Hierbij moet je je natuurlijk wel goed realiseren dat jouw data naar externe servers wordt gestuurd.

Betalen voor extra functies

Bij Google Nest betaal je voor de gezichtsherkenning en bij Ring krijg je uitgebreide meldingen. Dit zijn zomaar twee voorbeelden van functies die je ‘extra’ krijgt, als je een abonnement op een dienst neemt.

Tegenwoordig zijn abonnementen steeds meer gemeengoed aan het worden. Zolang je betaalt, houd je toegang. Wil je niet meer betalen, dan verlies je de toegang of extra functies dan ook.

Zelf heb ik geen problemen met het betalen voor extra functies, mits ik dit het geld waard vind uiteraard. Zo betaal ik bijvoorbeeld voor het Ring-abonnement, om uitgebreide meldingen en cloudopslag te krijgen.

Waar ik jaren geleden nog een kleine aversie had tegen dit soort abonnementen, heb ik ze nu volledig omarmd. Sterker nog, ik betaal voor best veel diensten en apps. Voor mijn podcast heb ik een lijstje gemaakt en daar schrok ik eigenlijk wel van…

Ik ben benieuwd of jij op dit moment betaalt voor een abonnement? Of juist alles lokaal doet en in eigen hand wil houden?

📊 Betaal jij voor smarthome-opslag of extra functies via een abonnement?

Maandelijkse of jaarlijkse betalingen.

Login or Subscribe to participate in polls.

Tot de volgende keer,

Ruud van Smarthomefans