• Smarthomefans
  • Posts
  • 🏡 Gaan we binnenkort betalen voor Google Home, Alexa en Homekit?

🏡 Gaan we binnenkort betalen voor Google Home, Alexa en Homekit?

Hey Smarthomefan,

Deze week kwam er een gerucht naar buiten dat Amazon zou werken aan nieuwe, betaalde versie van Alexa. Dit heeft me aan het denken gezet: moeten we binnenkort gaan betalen voor slimme assistenten en smarthome-platformen?

💡 HomeWizard Energy Sockets met mooie korting

Op zoek naar slimme stekkers, die ook nog eens je energieverbruik monitoren? De HomeWizard Energy Sockets zijn nu met een mooie korting verkrijgbaar. Dit geldt voor 1 stuk, maar ook voor het 3-pack.

Smarthome-platformen

Laten we beginnen met te kijken wat een platform of ecosysteem precies is. De namen Google Home, Amazon Alexa en Homekit heb je vast al eens voorbij horen komen.

Deze platformen bieden de mogelijkheid om andere, externe slimme apparaten met elkaar te verbinden. De bediening en eventuele automatisering verloopt via dat platform. Vaak wordt hier ook nog een slimme assistent-functie aan toegevoegd (denk bijvoorbeeld aan Google Assistent). Hiermee kun je dan via spraak- of andere commando’s opdrachten uitvoeren. (Hey Google, zet de lampen aan).

Dit wordt dus een smarthome-ecosysteem of -platform genoemd. Deze worden nu gratis aangeboden. Je betaalt bij bijvoorbeeld Google (de Google Nest hub bijvoorbeeld) en Amazon Alexa (bijvoorbeeld de Echo Dot) wel voor de hardware die je nodig hebt om de bediening te vereenvoudigen.

Maar voor het platform betaal je niet (direct). Deze zelf zijn ‘gratis’, alhoewel je nu misschien met je data betaalt…

Betalen voor deze platformen

Na het nieuws van Amazon Alexa en de steeds diepere integratie van AI, kan ik me voorstellen dat deze grote techbedrijven enkele onderdelen betalend gaan maken.

Er wordt veel data opgeslagen, er is veel functionaliteit en de toevoeging van AI zorgt voor een grote(re) vraag qua rekenkracht. Dit alles kan ervoor zorgen dat er bijvoorbeeld een Plus-versie van Google Home of Alexa komt. Hierbij wordt dan - mogelijk - een vergoeding gevraagd.

Nu is dit natuurlijk allemaal speculatie, maar zelf zou ik best bereid zijn voor een aantal killer-features extra te betalen. Wat dit precies moet worden, of hoe dit onderscheid gemaakt wordt, ben ik nog niet helemaal over uit. Maar als je door een goede inzet van AI, jouw smarthome nog slimmer kunt maken heb ik daar wel iets voor over. Sterker nog, die doe ik misschien nog wel liever dan betalen met mijn data…

Dit is nu natuurlijk nog toekomstmuziek, maar ik ben wel benieuwd hoe jij hierover denkt!

Zou jij betalen voor een smarthome-platform

Bijvoorbeeld Google Home, Alexa en Homekit

Login or Subscribe to participate in polls.

Nog meer smarthome? Check dan ook deze artikelen:

Tot de volgende keer,

Ruud van Smarthomefans