• Smarthomefans
  • Posts
  • šŸ” Mijn huis slimmer verwarmen: dit is hoe ik het doe

šŸ” Mijn huis slimmer verwarmen: dit is hoe ik het doe

Hey Smarthomefan,

In deze tijd van het jaar is de kans groot dat ook jij de verwarming alweer gebruikt. Elk jaar probeer ik mijn verwarmingsysteem verder te optimaliseren, om zo energie te besparen en alles verder te automatiseren.

Hoe ik dit jaar alles ingeregeld heb, lees je in deze mail!

Efficiƫnter verwarmen met een radiator-ventilator

Radiator-ventilators zijn immens populair. Deze plaats je op je bestaande radiator en daarna wordt warmte efficiĆ«nter en beter verspreid door de luchtstroom. Je kunt hier tot 22% mee besparen en ook de aanschafprijs valt erg meeā€¦

In ieder geval het checken waard!

Mijn setup: producten, contract en verwarming(en)

Laat ik beginnen met: ik ben geen energie-expert. Ik heb genoeg data over mijn verbruik en probeer hier logische acties aan te verbinden.

De laatste jaren heb ik een aantal apparaten vervangen. Zo heb ik nu de volgende ā€˜energie-setupā€™:

  • Tado slimme thermostaat (review)

  • Tado slimme aircobediening (review)

  • Vloerverwarming (beneden) / Radiators (boven)

  • Airco (boven en beneden)

  • CV-ketel

  • 16 zonnepanelen (300 Wattpiek)

  • P1-meter (review)

  • Energy Sockets voor bijhouden energieverbruik (review)

  • 1 jaar vast via Greenchoice

Waar ik vroeger ā€˜alleenā€™ maar met de vloerverwarming aan de slag ging, heb ik nu een combinatie van de airco met de vloerverwarming gemaakt. Automatisch uiteraard.

Hoe ik de verwarming heb ingesteld

Er zijn 3 periodes die ik heb gedefinieerd. Dit is vooral gebaseerd op het weer.

  1. Het is buiten comfortabel (en warm) - Dit is gelukkig het grootste deel van het jaar, de verwarming staat volledig uit (vorstbeveiliging).

  2. Er zijn buiten matige temperaturen - Als een ā€˜bijverwarmingā€™ prettig is, heb ik hier ook een setup voor.

  3. Het is koud - Veel (extra) warmte nodig voor een comfortabele leefomgeving.

1. Comfortabel en warm

Dit is niet zo spannend: de verwarming staat simpelweg uit (op vorstbeveiliging) en verder gebeurt er niet zoveel. Het is in deze periode wel mogelijk dat de airco voor het koelen wordt gebruikt, maar dat stel ik naar behoefte in.

Deze setup heb ik dus niet geautomatiseerd. De bediening verloopt - uiteraard - wel via de app! šŸ˜‰Ā 

2. Matige temperaturen

Dit is grofweg oktober, een deel van november en maart/april. Hier is het comfortabel als er nog wat bijverwarming is.

Wij hebben de airco ooit opgehangen om te koelen, maar na de hoge gasprijzen ben ik hiermee ook gaan verwarmen. De airco had net wat meer capaciteit mogen hebben om optimaal te verwarmen, echter in deze matige temperatuur-periode voldoet deze prima.

Via de Tado-app heb ik voor de slimme airco-bediening een schema gemaakt. Deze gaat standaard aan op 19 of 20 graden op stand 1 of 2. Dit is voldoende voor een comfortabele temperatuur.

3. Koud

Als het echt koud is buiten, meestal 0 graden of kouder, dan kan de airco het niet meer goed aan.

Dan stel ik een basistemperatuur in (24 uur rond) van de vloerverwarming van 17 graden. Vervolgens verwarm ik - waar nodig - bij met de airco. Deze heb ik op 20 graden staan, stand 2,3 of 4 afhankelijk van de temperaturen buiten.

Dat ziet er schematisch zo uit. Al deze instellingen doe ik binnen de Tado-app. Handig om de thermostaat en slimme airco-bediening samen te kunnen bedienen.

Overigā€¦

Boven staat de verwarming eigenlijk nooit aan, dus deze heb ik ook niet ā€˜slimā€™ gemaakt. Als dat wel wenselijk was, zou ik hier de slimme radiatorknoppen van Tado voor gebruiken.

Soms is het in mijn ā€˜kantoortjeā€™ boven wel koud. Daar gebruik ik tegenwoordig een smart heater van Govee.

Wil je nog meer weten (en lezen). Ik heb dit verhaal veel uitgebreider gepubliceerd op Smarthomefans.

šŸ“Š Hoe verwarm jij je huis?

Selecteer hier jouw hoofd-verwarmingsmethode

Login or Subscribe to participate in polls.

Tot de volgende keer,

Ruud van Smarthomefans