• Smarthomefans
  • Posts
  • 🏡 Smarthome hoogtepunten uit 2023 + mijn favoriete tech

🏡 Smarthome hoogtepunten uit 2023 + mijn favoriete tech

Hey Smarthomefan,

Zo richting het einde van het jaar is het natuurlijk het perfecte moment om terug te blikken. Dat is precies wat ik ga doen. In deze mail dan ook een aantal hoogtepunten en ervaringen rondom Smarthome(fans) uit 2023.

🎙️ Podcast: mijn favoriete tech van 2023

In de nieuwste aflevering van Iets met Tech bespreek ik samen met Dim de tech-favorieten van 2023.

Iets met Tech de podcast is nu te luisteren op jouw favoriete podcast-platform.

Budget vs Premium

In 2023 lijkt budget-smarthome aan een (nog) grotere opmars bezig te zijn. Veel winkels bieden betaalbare smarthome aan, waardoor er in steeds meer huishoudens slimme apparaten aanwezig zijn.

Toch is dit niet altijd goed. Ook het aantal problemen met betaalbare smarthome lijkt flink toe te nemen. Door een gebrek aan klantenservice en support lopen hierdoor veel mensen vast.

In 2023 zijn er ook steeds meer merken die zich in het midden positioneren. Nog steeds redelijk betaalbaar, maar vaak wel met premium kwaliteit en functies. Denk hierbij aan merken zoals bijvoorbeeld Wiz, maar ook het Chinese Govee.

Mijn smarthome…

Ik besef erg goed dat ik een luxe positie zit. Ik ontvang regelmatig producten om te testen, waardoor ik veel ervaring kan opdoen met verschillende merken en soorten smarthome.

Voor mij is 2023 het jaar dat ik Google Nest-hardware langzaam aan het uitfaseren bent. Tegenwoordig ben ik erg te spreken over bijvoorbeeld Ring en Eufy. De eerste van deze merken heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet qua app en diensten. Ook is Ring voor mij het platform waarbij de meldingen het minste vertraging hebben.

Daarnaast ben ik Govee meer gaan waarderen. Ze maken prima producten, veelal lampen die ook nog eens goed betaalbaar zijn. Dit jaar was mijn kerstverlichting bijvoorbeeld ook van dit Chinese merk.

Verder heb ik mijn verwarmingssetup onder de loep genomen en werk ik nu vooral met Tado-producten. Hoe ik mijn huis slim probeer te verwarmen lees je hier.

Populair op Smarthomefans

Smarthomefans is lekker gegroeid afgelopen jaar. Er zijn veel Smarthomefans bijgekomen in de nieuwsbrief en de website wordt steeds beter gelezen. Daarnaast is er natuurlijk ook nog de Facebook-community.

📣 Community: Smarthomefans Facebook-groep

Heb je vragen over merken of een nieuwe smarthome aankoop? Of vind je het juist leuk om andere mensen te helpen?

Meld je aan voor de Smarthomefans Facebook-groep. Ik hoop nog vele fans hier te mogen verwelkomen!

Voor 2024 heb ik nog grote plannen, met Smarthomefans (of SHF voor intimi). Maar laten we nu vooral even terugblikken. Dit was er populair in 2023:

Hopelijk tot volgend jaar weer op Smarthomefans!

Tot de volgende keer,

Ruud van Smarthomefans