🏡 Smarthomefans Insider: Switchbot

Hey Smarthomefan,

In de mijn zoektocht naar nieuwe smarthome-producten, kom ik ook geregeld minder bekende merken tegen; Switchbot is er daar één van. Hoog tijd om eens wat beter naar dit smarthome-merk te kijken. Wat hebben ze te bieden?

Welkom bij Smarthomefans Insider. In deze rubriek neem ik een smarthome-merk onder de loep en deel daarbij alles wat je moet weten.

Switchbot is vooral bekend om de slimme gordijn-oplossingen, maar tegenwoordig hebben ze veel meer slimme producten in het assortiment.

🎙️ Luister nu de nieuwste aflevering van Iets met Tech de podcast!

In deze aflevering van mijn podcast: AI, Netflix-abonnementen, het nieuwe browsen, tool van de week en Apple doet stom… Luister en abonneer nu in jouw favoriete podcast-player!

1. Switchbot: het bedrijf

Switchbot is van oorsprong een Chinees bedrijf, maar heeft inmiddels een bijna wereldwijd bereik.

De eerste stappen in smarthome werden in 2016 gemaakt, toen ze de Switchbot Bot lanceerden op Kickstarter. Dit werd een grote hit.

Dit kleine apparaat kan fysiek op een gewenste knop drukken door een pinnetje. Ik zie veel mensen die dit nog steeds gebruiken, bijvoorbeeld om op basis van stroomprijzen de wasmachine aanzetten. De Switchbot bot drukt dan ‘mechanisch’ op de startknop.

Na deze handige tool volgden nog vele andere producten.

2. Wat je over Switchbot moet weten…

Switchbot is na de Bot verder gegaan met het ontwikkelen van producten. Een ander succesvol product is de Switchbot Curtain. Hiermee kun je - zoals de naam doet vermoeden - je gordijnen slim maken. Deze relatief betaalbare oplossing is inmiddels aan zijn derde versie toe en hangt in vele huishoudens wereldwijd.

Switchbot verkoopt ook producten via Nederlandse retailers, zoals bijvoorbeeld Coolblue. Maar ook op hun eigen website kun je allerlei producten bestellen en deze in Nederland laten leveren.

3. Switchbot-producten

Inmiddels heeft Switchbot een uitgebreid assortiment aan producten, waaronder:

4. Mijn ervaringen met Switchbot

De afgelopen jaren heb ik een aantal Switchbot-producten uitgebreid getest. Onder andere de Meter en de Diffuser gebruik ik nog regelmatig. Ook heb ik nog een Switchbot-camera staan.

De afgelopen jaren is de app van het merk enorm verbeterd en zijn ze ook een stuk professioneler geworden. Daarnaast lopen ze laatste tijd steeds verder voorop met unieke producten en integreren ze relatief snel nieuwe functies zoals Matter.

Al met al ben ik absoluut te spreken over Switchbot, het is relatief betaalbaar en de producten zijn van goede kwaliteit.

Tot de volgende keer,

Ruud van Smarthomefans