• Smarthomefans
  • Posts
  • 🏡 Zo kun je zelf (gratis) je slimme meter uitlezen

🏡 Zo kun je zelf (gratis) je slimme meter uitlezen

Hey Smarthomefan,

Met lage(re) temperaturen in het vooruitzicht, is het goed om stil te staan bij je energieverbruik. Eerder deelde ik al hoe ik mijn huis slimme verwarm. Deze keer heb ik voor je uitgezocht op welke manieren je jouw slimme meter zelf kunt uitlezen.

Check ook: de eerste ‘Iets met Tech’-podcast van 2024 is uit. Onder andere over nepproducten, elektrische auto’s en je huis verwarmen.

Slimme meter zelf uitlezen

Het uitlezen van je slimme meter kun je ook 'zelf' doen, waarbij je een aantal opties tot je beschikking hebt. Zo is het mogelijk om dit via de P1-poort te doen, maar ook via P4.

  • P1 - Hiervoor heb je een extra product nodig om in de P1-poort van je slimme meter te pluggen. Het voordeel is realtime, maar ook meer data.

  • P4 - Met P4 heb je geen extra product nodig, maar krijg je wel maar 1x per dag (beperkte) data. Dit is vaak gratis, of voor een klein bedrag per maand. Bekijk hier via welke platformen dit kan.

  • Via energieleverancier - Hier verzamelt de energieleverancier jouw data en toont dit in de eigen app/website. Deze data loopt vaak enkele dagen of soms zelfs weken achter.

Een uitgebreidere uitleg over de mogelijkheden van het uitlezen van jouw slimme meter lees je in onderstaand artikel.

Nog meer ‘energie’

Deze maand mag je nog meer nieuwsbrieven rondom ‘energie’ verwachten. Hierin deel ik onder andere de grootste energieslurpers en hoe je voorkomt dat er energie wordt verbruikt, als je niet thuis bent.

Lees verder over smarthome en energie:

Afsluitend wens ik je veel goeds in 2024!

Tot de volgende keer,

Ruud van Smarthomefans